lauantai 2. helmikuuta 2013

YO-tavoitteet ja esimerkkitreeni

Ylioppilaskirjoitukset on taas pelottavan lähellä, oikeastaan ensimmäisillä aloitetaan jo ensi perjantaina. Vuorossa on äidinkielen tekstitaito, joka lähestulkoon määrittelee koko äidinkielen arvosanani, sillä siinä tapahtuu eniten hajontaa omalla kohdallani. Tavoitteeni kevään kirjoituksiin ovat:

äidinkieli, suomi: laudatur (eximia myös ok)
ruotsi, b-kieli: eximia
englanti, a-kieli: eximia
fysiikka, reaali I: eximia (magna myös ok)
kemia, reaali II: magna
matematiikka, lyhyt: magna


Tavoitteet on siis korkealla, mutta ihan mahdollisia. Riippuu tosi paljon tuurista, millainen koe tulee. Perjantaina olleessa fysiikan prelikokeessa oli esimerkiksi viisi mulle helppoa tehtävää, yksi ihan ok ja loput kaksi olivatkin täyttä tuskaa valita. Täytyy varmaan palata tähän postaukseen sitten ensi toukokuussa, kun tulokset tulevat, ja katsoa, toteutuivatko odotukset edes osittain. :) Tosin mieluummin ottaisin koko listan approbaturina kuin jäisin ulos koulusta, joten suurin tavoite onkin päästä sisään!


Tänään oli vuorossa crossfit - tai oikeastaan toiminnallinen - treeni. Nimeä crossfit ei saisi käyttää, ellei käy lisensoiduilla crossfit-saleilla... Kehitän pääosin itse omat treenini ja ruokavalioni kokemusten ja tiedon pohjalta, samoin siis tänäisen crossfitin laita. Teen yleensä treenistäni kolmeosaisen: aerobinen, lihaskunto, molempia. Tänään tuskaa tuottivat:






warmup:
soutu 10min, vuorominuutein keskivauhtia ja täysillä
lihaskunto (tämä putkeen x3): 4x burpee, 6+6x yhdenkäden kahvakuulaheilautus 12kg, 9x kyykky + 9kg pallonheitto seinään, 30x vuorikiipeilijä (10min)
last part (tämä putkeen x3): 3kg käsipainoilla nyrkkeily + steppilaudalle hypyt (10min)

Eli yhteensä 30min. 6+6 tarkoittaa siis sitä, että molemmilla käsillä kuusi toistoa putkeen. Tuo kyykky-pallo-kombinaatio tarkoittaa taas, että kyykystä noustessa pallo heitetään olkapääliikkeenä seinään, otetaan kiinni tullen takaisin kyykkyasentoon jne. Burpeen ja vuorikiipeilijän kohdalle laitoin YouTube-linkit, suosittelen ehdottomasti molempia.



Kuinka usein tahtoisitte lukea uusia postauksia? Tällä hetkellä tahti on noin
kerran viikossa.

14 kommenttia:

  1. mullakin alkoi just "treenikausi" (kesäkuntoon) mut on toi sun rehkiminen vaan jotain tosi hurjaa... ite koulun jälkeen lähinnä nukun. XD mut tsemppii sulleki kirjotuksiin!

    t. ah-niin-ahkerasti-kommentoinut-anni

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vau, tsemppiä! :) Jokaisella oma taso ja tavoitteet.

      Poista
  2. Voisin lyödä vetoa ettet osaa soutaa xd

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi, oot varmasti oikeessa! Sen verran kuitenkin osaan, että saan sykkeen ylös ja kulutusta lisättyä. Onko vinkkejä? :)

      Poista
  3. Teetko treeneissä mitään raskaita nostoja, riveä, tempausta, kyykkyä, mavea, penkkiä, military/push pressiä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Perussalitreeneissä tulee kyykättyä, mavetettua ja tehtyä joko penkkiä tai sotilaspenkkiä. Rive+työntöä crossfiteissa toisinaan, muttei ihan niin raskailla painoilla. :)

      Poista
    2. Minkälaiset ennätykset on sitte mavessa, kyykyssä ja penassa? Mistä oot lukenu ettei voi treenaavansa crossfittiä, jos ei treenaa lisensoidulla salilla? :D

      Poista
    3. Maksimit tai muut ennätyshaut ei kuulu mun treeniohjelmaan. :)

      "CrossFit, Inc. licenses the CrossFit name to gyms for an annual fee and certifies trainers. "

      Poista
    4. Mitä sun treeniohjelmaan sit kuuluu jos et yritä nousujohteisesti nostaa treenipainoja?

      Tsemppiä kevään koitoksiin! Perjantaina olis mullakin tekstitaito edessä, aika monesti on tullu senki kanssa housuun paskottua tässä syksyn aikana :D Minne inttiin ja milloin?

      Poista
    5. Tietysti yritän, mutta en ns. maksimi- tai ennätyshakuisesti. :) Esim. rintatreeniin voi kuulua neljä lyhyttä tai pitkää sarjaa sotilaspenkkiä, jonka jälkeen kolme pitkää sarjaa vinopenkkikoneessa. Lähes joka sarjassa voi vaihtua painot.

      Kiitti! Tule hei kertomaan sitten, miten meni! On kyllä aika tuuripeliä. Inttiin Säkylään ensi kesänä.

      Poista
    6. Taisin muotoilla kysymykseni vähän huonosti. En tarkoittanut välttämättä maksimiykköstä vaan niinkö kovinta sarjaa eli ootko vaikka ottanu 5x100.
      Vastasin 1,2,3. Esimerkkivastauksien perusteella ei menty mehtään, mutta jäi kyllä huomioimattakin asioita. Van oli kyllä vaikea ja ärsyttävä koe. Mites sulla?

      Poista
    7. No nyt on vähän helpompi kysymys vastattavaksi! :) Paha tosiaan arvioida edes sitä "maksimisarjaa", mutta sanotaan näin, että lyhimpänä sarjana penkissä teen toisinaan 8x80kg. Satasella saisin varmaan kerran tai kaksi. Kyykky- tai mavetuloksia en taida julkistaa.

      Minä taas 1,2,5. Ei sinänsä vaikea koe, mutta jokaisessa tehtävässä oli paljon huomioitavaa! Teen yo-tuloksista erillisen postauksen vielä, mutta sanotaanko, että kohtalaisesti. :)

      Poista