tiistai 26. helmikuuta 2013

Tärkeintä ei ole määränpää, vaan matka



Lääkärin ammatti on kyllä siltäkin kannalta ajatellen mulle hyvä, että mä tahdon aina vaan jatkaa ja jatkaa kehitystä ja oppimista. Voittaminen ja se tietty hetki, jolloin huomaat onnistuneesi, on tietysti hienoa, mutta toisaalta itse ainakin nautin enemmän siitä itse työnteosta. Se tunne, kun huomaa päässeensä kondistavoitteeseensa tai vaikkapa sisään lääkikseen, on varmasti mahtava. Mutta sitä kestää vain hetken, ja se, mitä mieleen jää, tapahtuu matkalla siihen. Päämääriä jahdataan jahtaamisen vuoksi, perille pääseminen on toissijaista. Kuten aiemminkin kirjoitin, täytyy muistaa ajatus siitä, että unelmia ei saavuteta lopettamalla kesken.


Hiihtokelit ovat kyllä suosineet, vaikkakin melkein suojan puolella ollaan täällä etelässä käyty. Muut hiihtäjät tuntuivat vähän vieroksuvan mun viimekertaista hiihtoasua, en kyllä ymmärrä miksi? ;-) Lukemisetkin rullaavat ihan hyvään tahtiin, puolet alkaa pikku hiljaa olla takana ennen kirjoituksia... Olen lukenut ma, ke ja pe fysiikkaa ja HBL:n vanhoja lehtiä sekä ti ja to kemiaa ja lyhyttä matikkaa. Aika jännä, että vaikka luen kemiaakin jo oikeastaan kunnolla kolmatta kertaa, tulee silti vain huomattua ja opittua uusia asioita. Sitten, kun perusasiat on tarpeeksi hyvin hallussa, on aikaa ja resursseja kiinnittää huomiota pienempiin asioihin. Ja niissähän ne erot tehdään! Vähän epävarmat fiilikset oman osaamisen suhteen, mutta edessä on onneksi vielä pisin yhtämittainen lukujakso 25.3.-22.5. Se on 86 päivää pääsykokeeseen! :) Ensi viikon ke olisi musiikin diplomikonsertti, johon on ihan hurjasti biisikuvioita viimeisteltävänä.



Dieettikin on enemmän kuin lähellä loppuaan, nimittäin ensi viikon sunnuntaina lähtee uusi ruokailu- ja saliohjelma. Saliohjelmassa paneudutaan takaisin lyhyempiin sarjoihin ja massaliikkeisiin. Ruokapuolella aloitan ihan uuden kokeilun, josta olenkin neuvotellut useiden asiaa enemmän tutkineiden kanssa... Otan salipäiviksi (4kpl/vk) kaloreita +500kcal ja muiksi -500kcal. Tekee siis viikkotasolla +500kcal, joten painon pitäisi nousta hyvin maltillisesti. Kiinnostaa nähdä, miten käy. En edes muista enää, miltä tuntuu mennä hyvin hiilaritankattuna salille! Lupailin vähän sitä ennen-jälkeen-kuvatsydeemiä, mutta odotan ensin teiltä jonkinlaista kannatusta asialle... :)


lauantai 16. helmikuuta 2013

TJ0 ja superproteiini-porkkanakakku


N
ollaa näyttää kouluaamut! Penkkarit ja risteilyt juhlittu ja aika keskittyä täysillä loppudieettiin ja kirjoituksiin (+ pääsykokeisiin) lukemiseen. Tässä juttu paikallislehden nettiversiossa meidän penkkareistamme. Pääsykokeeseen onkin enää noin 96 päivää. Yo-tuloksia on saatu jo vähän alustavasti, ihan ok on mennyt. Ilmoittelen niitä alustavia arvosanoja sitten, kun niitä saadaan. 


T
ein tässä kuluvalla viikolla "superproteiini-porkkanakakkua". Ideana siis se, että koko kakku on täysin sokeriton ja lähes rasvaton, jauhoinakin käytetään vain proteiinijauhoa. Ohje...



Raasta kolme porkkanaa ja keitä raaste (5min). Sekoita keskenään 0,5tl ruokasoodaa ja leivinjauhetta ja 2dl proteiinijauhoa. Vatkaa kolme valkuaista, purkki 250g maitorahkaa ja ylläoleva jauhosekoitus keskenään tasaiseksi. Mausta varovasti kanelilla, kardemummalla, neilikalla, inkiväärillä, makeutusjauheella... 


Lisää jäähtynyt porkkanaraaste ja sekoita tasaiseksi. Kaada koko setti kakkuvuokaan, jossa on leivinpaperia. Valmista pohja 15-20min kahdessa sadassa asteessa uunissa. Kumoa kakku ja kostuta sitruunamehulla. Pohjan täysin jäähdyttyä sivele päälle 2-5% tuorejuustoa 150g. Ripottele päälle kanelia.


Lopputulos. Itse laitoin vähän liikaa mausteita pohjaan, joten siitä tuli hieman liian väkevä. Lisäksi en makeuttanut tuorejuustoa tarpeeksi, joten hirveän makeaa siitä ei tullut. Hyvää kuitenkin, ja viiteen osaan jaettuna palasta kohden kakussa on n. 150kcal, 23g prot, 7g hh ja 3g rasvaa. Tuli myös pohdittua, josko joku kerta jättäisi porkkanat pohjasta pois (vähemmän hh) ja korvaisi päällisen vanukkaalla (enemmän prot, vähemmän rasvaa). Voisi jopa maistua paremmalta! :) 

lauantai 2. helmikuuta 2013

YO-tavoitteet ja esimerkkitreeni

Ylioppilaskirjoitukset on taas pelottavan lähellä, oikeastaan ensimmäisillä aloitetaan jo ensi perjantaina. Vuorossa on äidinkielen tekstitaito, joka lähestulkoon määrittelee koko äidinkielen arvosanani, sillä siinä tapahtuu eniten hajontaa omalla kohdallani. Tavoitteeni kevään kirjoituksiin ovat:

äidinkieli, suomi: laudatur (eximia myös ok)
ruotsi, b-kieli: eximia
englanti, a-kieli: eximia
fysiikka, reaali I: eximia (magna myös ok)
kemia, reaali II: magna
matematiikka, lyhyt: magna


Tavoitteet on siis korkealla, mutta ihan mahdollisia. Riippuu tosi paljon tuurista, millainen koe tulee. Perjantaina olleessa fysiikan prelikokeessa oli esimerkiksi viisi mulle helppoa tehtävää, yksi ihan ok ja loput kaksi olivatkin täyttä tuskaa valita. Täytyy varmaan palata tähän postaukseen sitten ensi toukokuussa, kun tulokset tulevat, ja katsoa, toteutuivatko odotukset edes osittain. :) Tosin mieluummin ottaisin koko listan approbaturina kuin jäisin ulos koulusta, joten suurin tavoite onkin päästä sisään!


Tänään oli vuorossa crossfit - tai oikeastaan toiminnallinen - treeni. Nimeä crossfit ei saisi käyttää, ellei käy lisensoiduilla crossfit-saleilla... Kehitän pääosin itse omat treenini ja ruokavalioni kokemusten ja tiedon pohjalta, samoin siis tänäisen crossfitin laita. Teen yleensä treenistäni kolmeosaisen: aerobinen, lihaskunto, molempia. Tänään tuskaa tuottivat:






warmup:
soutu 10min, vuorominuutein keskivauhtia ja täysillä
lihaskunto (tämä putkeen x3): 4x burpee, 6+6x yhdenkäden kahvakuulaheilautus 12kg, 9x kyykky + 9kg pallonheitto seinään, 30x vuorikiipeilijä (10min)
last part (tämä putkeen x3): 3kg käsipainoilla nyrkkeily + steppilaudalle hypyt (10min)

Eli yhteensä 30min. 6+6 tarkoittaa siis sitä, että molemmilla käsillä kuusi toistoa putkeen. Tuo kyykky-pallo-kombinaatio tarkoittaa taas, että kyykystä noustessa pallo heitetään olkapääliikkeenä seinään, otetaan kiinni tullen takaisin kyykkyasentoon jne. Burpeen ja vuorikiipeilijän kohdalle laitoin YouTube-linkit, suosittelen ehdottomasti molempia.



Kuinka usein tahtoisitte lukea uusia postauksia? Tällä hetkellä tahti on noin
kerran viikossa.