sunnuntai 26. elokuuta 2012

Se on kaikki vain päässäsi






Välillä mielessä on ajatus, että miksi tuo peili nyt näyttää tuolta. Miksei se voi näyttää tältä. Niinä hetkinä on vain hyvä muistaa, että oikotietä onneen ei ole. Moni puhuu "pyhästä kolminaisuudesta": harjoittelusta, ruuasta ja levosta. Omasta mielestäni se toisinaan mainittava neljäs osa on niistä ehkä tärkein: TOISTA. Tee nuo kerran, et varmasti huomaa eroa. Tee noita 20 vuotta, ero on valtava. Sama se pätee myös opiskelussa: kerran harjoittelemalla tehtävä ei välttämättä jää pitkäkestoiseen muistiin, mutta toistamalla se tulee luonnostaan, eikä vaikeammatkaan modifikaatiot tehtävätyypistä tunnu niin kamalilta.





VIIKON TREENIT
ma - lepo
ti - kuntosali (rintaolatselkä)
ke - pieni hölkkä ja runsaasti kävelyä
to - kuntosali (jalatkädet)
pe - HASfit venyttely+low intensity+insanity cardio n. 35min
la - kuntosali (rintaolatselkä)
su - kuntosali (jalatkädet)


Kaikki kuvat HASfitilta.

Huomenna kohti ruotsin preliä ja jo kolmen viikon kuluttua ensimmäistä yo-koetta.

Päivän lainaus: Train your weaknesses.


lauantai 18. elokuuta 2012

Mikä on sinun tekosyysi?





Luin tänään iltapäivälehdestä artikkelin, jossa kerrottiin neliraaja-amputoidun miehen uineen useita kilometrejä hyisessä vedessä, ja muistelin itseäni tänäaamuna. Kello: 10:40. Salilla oltava: 11:00. Minä: makaan sängyssä. Olin kyllä syönyt aamupalan, mutta kaikki muu oli kesken. Väsytti. Ei sitten millään meinannut jaksaa nousta. Muutenkin tulokset tuntuvat junnaavan paikallaan, miksi vaivautuisin? Väsyttää. Ehdoin tahdoin riistin itseni ylös sängystä ja ehdin kuin ehdinkin salille yhdeksitoista. Vuorossa oli rintaolkaselkäjumppa. Treeni tuli tehtyä, kuten aina. Ei sille vain mitään voi, jos ei juuri nyt kiinnostaisi tai jaksaisi. Oikeastaan juuri silloin se kehitys on suurinta - ainakin mentaalipuolelta. Saarisen Markku, ultraurheilija, sanoo usein, että keho tekee mitä mieli tahtoo, ja niinhän se juuri on. Jos nyt ¤#¤%& suurin toiveesi on saada se yksi toisto vielä tai juosta se yksi kilometri vielä, niin herranen aika sittenhän teet sen. Ja jos se ei onnistu, kroppa vain lakkaa toimimasta, lepää pieni hetki ja tee se. Sillehän ei mitään voi, jos et sitä tahdo. Mene sitten vaikka kotiin nukkumaan ja ala vaikka pelata shakkia - tai yleensäkin: tee sitä mitä mielesi tahtoo. Sitten jälleen pakotat itsesi tekemään sitä, jos ei se muuten toimi.


VIIKON TREENIT
ma - palauttava kävely 41min
ti - kuntosali (rintaolatselkä)
ke - pk-lenkki 58min
to - kuntosali (jalatkädet)
pe - lepo
la - kuntosali (rintaolatselkä)
huominen su - kuntosali (jalatkädet)



Abivaate, onepiece. Takana logo ja teksti.

Kello tikittää ja työtä on tehtävä myös muun elämän puolella. Ylläoleva kuva huutaa totuuttaan siitä, että olen nyt abi, ja kirjoituksiin on alle kuukausi. Järjestys on 11.9. ruotsi (kuuntelu), 19.9. kemia ja 21.9. ruotsi (kirjallinen). Ylioppilaskirjoituksissa pärjääminen on kyllä taidetta, kuten eräs opettajammekin sanoi. Laudaturin kirjoittamiseen ei vaadita vain kasaa tietoa, vaan myös tuuria ja taitoa osata kirjoittaa juuri sille sensorille sopivalla tavalla. Pääpaino on kyllä silti opiskelulla. Työtä on tehtävä myös rahaa vastaan, ja olenkin ihan kohtalaisen mukavasti nyt saamassa töitä järjestyksenvalvojana.

Päivän lainaus: Kova työ palkitaan. Ei heti, mutta aina.

sunnuntai 12. elokuuta 2012

Lomalta viimeinkin

Viimeinen lomaviikko alkaa olla takana - oikeastaan voisin sanoa, että vihdoin. En ole ikinä ollut mikään hirveä kymmenen kesälomaviikon fani, oikeastaan tuollainen viisi viikkoa keskellä kesää + joka jakson jälkeen "periodilomat" (kuten yliopistossa) 1vk/jakso. Jaksaisi paremmin keskittyä eikä pääsisi vieraantumaan arjesta kesälomalla. Viimeinen lomaviikko meni lähinnä auton ratissa ja treenatessa (ylläri). Keskiviikkona tuli tehtyä pienimuotoinen pyörälenkkikin, 30km. Aikaa meni hiukan alle puolitoista tuntia, eli keskinopeus reilu 20km/h.
Puolivälin vesitauko.
En sitten oikeasti aina pidä hiuksia noin Naruto-tyyppisesti pystyssä, tuuli vain teki taikojaan... :')

Tällä hetkellä on tiukka pohdinta menossa ensi syksyn kannalta, johon olisikin ihan kiva saada joltakulta kommenttia. Suunnitelmissa on siis jotenkin kerrata biologiaa syksyn aikana, mutta miten. Tietysti optimaalisinta pääsykokeen kannalta olisi lukea lukion biologiaa, sillä siinä on aivan varmasti kaikki tarvittava eikä mitään ylimääräistä. Ongelmana on vain hento kiinnostuksen puute lukea aina vain sitä samaa lukion oppimäärää, jota kuitenkin on pakko päntätä taas keväällä valmennuskurssimateriaaleista. Tämän vaihtoehdot lisäksi minulla on siis kaksi mahdollisuutta: lukea Turun avoimella yliopistolla biologiaa kahden opintopisteen verran, jossa luetaan IFA (Ihmisen fysiologia ja anatomia) osittain, ja käydä tenttimässä se syystalvella. Kolmas vaihtoehto on Jyväskylän lääketieteelliseen valmentavista poimittava 5op laajuinen kurssi, jossa luetaan IFA kokonaan, ja kävisin tenttimässä sen syystalvella. Viimeksimainitussa on tosin se ongelma, ettei sitä tentitä Turun avoimella, vaan joko Turussa Paasikivi-opistolla tai kesäyliopistolla, joihin pitää itse soittaa ja hoitaa tenttipäivämäärät sun muut. Joten sanokaa nyt joku, miten tässä menettelisi? :') Omalla tavallaan olisi fiksumpaa vain lukea lukion opsia, mutta kiinnostus lukea IFAa olisi ehkä hieman suurempi.


Huomatkaa haamubussi!


VIIKON TREENIT
ma - uinti 45min altaassa
ti - kuntosali (rintaolatselkä)
ke - pyöräily 1h27min
to - kuntosali (jalatkädet)
pe - kuntosali (rintaolatselkä)
la - lepo
su - kuntosali (jalatkädet)

Päivän lainaus: "Help will always be given at Hogwarts to those who ask for it."

tiistai 7. elokuuta 2012

Taso on kovaa





Eräänlainen ramppikuume alkaa kyllä iskeä, kun edessä on viimeinen vuosi. Toukokuussa, noin 9,5kk päästä on pääsykoe, jossa pitäisi oikeasti loistaa. Kävin tänään ostamassa viisi kirjaa, joihin sisältyi mm. ABI Kemia. Taso on jonkin verran kovempi, tosi hyvä asia sinänsä, kuin Reaktio-sarjassa, sillä tehtävät ovat vain yo-tasoa. Pelkästään esimerkkitehtävää katsoessa tulee väkisinkin olo, että "osaanko selittää tarpeeksi hyvin, mikä on rasva?" Tietysti siihen on helppo selittää jotain triglyserideistä sun muista, mutta jos kohdassa on jaossa 1-2p, ei se taida riittää.




Laskujenkin on pakko mennä just eikä melkein. Vaikka 12-16 tehtävästä (pääsykokeessa) vaaditaankin vain noin 55-60% varmaan sisäänpääsyyn, on se kiireessä ja järkyttävässä paineessa haastava juttu. Siinä ei oikeasti saa olla juurikaan tehtäviä, joita ei osaa yhtään, sillä silloin on pakko saada muista lähes täysiä. Tietystihän se on sama yo-kirjoituksissa, jos tavoitteisiinsa aikoo päästä; vrt. kaksi tehtävää väärin ja muut täysin oikein TAI jokaisesta tehtävästä 4-5p = eximia (fyskem). Duunia on kyllä tullut painettua, mutta siinä pitää oikeasti kuulua 20% parhaan joukkoon, jos tahtoo pärjätä. Ensi vuonna Turkuun sisään otetaan 150, pääsykokeeseen saapuu esim. noin 700 henkeä (tänä vuonna 698). Sisään pääsee siis pyöristettynä 21,4%. Joku on joskus Älyvuodossa sanonut, että jos olet parempi kuin molemmat vierustoverisi, pääset sisään. Nykyään ei taida sekään riittää. Otettava huomioon on tosin se, että noista 700 ehkä 600 henkeä saapuu tosissaan, se "muuten vain katselemaan" tulijoiden määrä on aika yllättävä.

Summa summarum: Jos ensi keväänä biologian tehtävät näyttävät yhtä epäselviltä (ts. en olisi osannut kasvitehtävästä juuri mitään), ei huhhuh. Työn määrään I trust.
Perjantaina tuli käytyä harjoittelemassa lääkiselämän toista puolta, haha.

VIIME VIIKON TREENIT
ma - lepo
ti - sali (rintaolatselkä) 1h
ke - ultimate warrior's workout 30min
to - sali (jalatkädet) 1h
pe - pk-lenkki 31min
la - sali (rintaolatselkä) 1h
su - sali (jalatkädet) 1h


Päivän lainaus: "If you really want to do something, you'll find a way. If you don't, you'll find an excuse."

perjantai 3. elokuuta 2012

Jätä egosi ovelle


Tämä viikko on mennyt taas vaihteeksi juosten paikasta toiseen, sillä olen treenien ja opiskelujen lisäksi ollut extrapaljon ajotunneilla ym. asioilla. Huolimatta epäaktiivisuudestani lukukertoja blogille on kertynyt jo lähes 2100, huhuh te!

Treenisilmäni katse on jo tiukasti tulevassa. Ensi maanantaina alkaa nk. tyhjennysviikko, jonka tehtävä on vähän shokeerata ja tyhjentää kroppaa, jotta turhat nesteet ja muut lähtisivät ja jotta mies taas kasvaisi puhtaammin. Suunnitelmissa on arkipäivät elää koko ajan vähenevillä hiilareilla, viikonloppuna pudotan rasvatkin pois. Tietysti olisi hyvä pitää välillä myös tauko proteiinista, jottei siihenkään totuta liikaa, mutta sen aika olkoon myöhemmin. Myös lokakuun paikkeilla alkavaa tiukkaa dieettiä on suunniteltu. Ruokailut jätän ammattilaisille, mutta treeniohjelma pyörii koko ajan pään sisällä aamuaerobisia sauvakävelyitä myöten. En siis todellakaan osaa olla tyytyväinen mihinkään, dieetillä taas nimittäin suunnittelen jo massakautta, tulette näkemään... :')

Kiskaisin keskiviikkona HASfitin Ultimate Warrior's workoutin, oli muuten hieno jumppa. Tein sen kotona auringonvalossa, minkä takia puolet jumpan vaikeudesta aiheutui kyllä vain pään sisältä. Loppuun kuitenkin mentiin ja tuntuma oli hyvä! Suosittelen. Pitäisi yrittää tulevaisuudessa panostaa myös pitkiin treeneihin, ainakin pari kertaa kuussa olisi upeaa ehtiä ja jaksaa vetää 1h-3h pitkä treeni. 



Kuvassa on ainakin lääkishakijoille (varsinkin vanhoille) tuttu sanaparsi Henderson-Hasselbalch -yhtälö. Tällä viikolla oli tosiaan ohjelmassa viimeinen kurssi kemiaa, huh. Kurssi meni.. no, suhteellisen hyvin. Ei-ratkaistuja tehtäviä tuli muita kursseja enemmän, mutta kaikissa niissä virhe on todennäköisesti vain jokin huolimattomuudesta aiheutunut. Lähetän tänään opettajalleni viestin, johon listaan nuo vaikeat ja epäselvät asiat, ja pyydän häntä selventämään niitä. Paras vain jättää ego ovelle - joka asiassa!



Seuraavaksi aukeaa reilun viikon kuluttua ABI Kemia, jonka jälkeen onkin jo kirjoitukset, hui. Täytynee varmaan tässä elo-syyskuun aikana vähän jotain ruotsinkielistä aktiviteettiä suosia Facebookin lisäksi, jos aikoo siinäkin pärjätä. Syystalven ohjelmassa on biologian pintapuolinen kertaus ja romaanit The Casual Vacancy ja Inheritance.

Päivän lainaus: It's not who I am underneath but what I do, that defines me.