lauantai 28. heinäkuuta 2012

Sää koettelee treenaajaa


Toden totta, tällainen uuvuttava helle on sekä fyysisesti että henkisesti hyvin raskas treeni-ilma. Fyysisen syyn kaikki varmaan ymmärtävätkin, mutta jopa tällaiselle himotreenaajalle idea tunnin salitreenistä kuulostaa aika.. tappavalta. No ei siinä mitään, treeneihin ollaan menty ja tullaan myös menemään säästä huolimatta. Myönnettäköön, että maanantain suunnistus jäi väliin, sillä ilma oli viimeviikkoistakin pahempi, enkä viitsinyt sitten pilata päivää taas kamalalla suunnistuksella kamalassa kelissä. Se tosin tarkoitti vain sitä, että kävimme kaverin kanssa tekemässä kuntopiirityyppisen 45min treenin salilla, ei siis skipattu treenipäivää tai muuta.





Kuvassa on... viikon toinen kompastuskivi. Kemia nelosen oksettavat kennokuvat ja muut tehtävät. En tykkää sitten yhtään, ihan kamala kurssi. Ensimmäistä kertaa tämän kertauksen aikana menimme myös perjantaina opiskelemaan: tällä kertaa säästimme lähes kaikki tehtävät sille päivälle. Onneksi maanantaina alkaa hyvin jo opiskeltu kemia 5, joka on kaiken lisäksi vielä hyvin tärkeä ja varmaa yo-koe/pääsykoekamaa. Tehtävätyypit hyvin opeteltuna ko. kurssista saa reilusti pisteistä molemmista kokeista.




Sain lahjaksi Mannisen proteiinivanukasta. Ravintoarvot ovat muistaakseni 72g proteiinia ja n. 4g hiilaria ja rasvaa per 100g, eli jopa maitorahkaa paremmat! :) Vanukas tehdään maitoon, joten siitä tosin tulee jonkin verran hiilareita ja rasvaa, mutta mitäpä pienistä. Ihan uskomattoman hyvä ja terveellinen herkku siis kyseessä. 






Kuva väärinpäin, en jaksanut kääntää, laiska. Annos on 25g, mutta tein melkein tuplat.






VIIKON TREENIT
ma - kuntopiiri (soutu, juoksu, nyrkkeily, steppilauta, lihaskunto) 45min
ti - sali (rintaolatselkä) 1h
ke - pk-lenkki 31min
to - sali (jalatkädet) 1h
pe - lepo
la - sali (rintaolatselkä)

Ja huomenna tarkoitus vielä jumppailla jalat ja kädet loppuunsa.



Tämä ja aiempi kuva Kupittaan Colourscapesta.

Se olisi enää kaksi viikkoa kouluihin, jee! :') Minun kouluni alkaa (ja jatkuu) kyllä rentona, sillä minulla on muistaakseni 12 kurssia koko lukuvuonna, joista pari musiikkia ja osa kertauskursseja. Ensimmäisessä jaksossa taitaa olla ke7, rub7 ja mu8 eli bändikurssi. Yht. 2,5 kurssia.
Älkää antako sään häiritä teitäkään tavoitteissanne! :)

sunnuntai 22. heinäkuuta 2012

Paljon tekemistä, vähän kerrottavaa


  Tämä viikko on mennyt aikamoisessa kiireessä kaikkine treeneineen, lukuineen ja sosiaalisine suhteineen. Lukuihin on sisältynyt tällä viikolla kemia kolmosen lisäksi ensiavun kertaus ja autokoulumateriaalit: olen pyrkinyt joka päivä lukemaan kaikkea. Piti aluksi kirjoittaa, että tykkään kolmoskurssista, mutta totesin pitäväni myös vitoskurssista. Ja ykköskurssista. Eikä kakkoskurssissakaan vikaa ole, tärkeä kurssi. Lopulta tulin siihen tulokseen, että tykkään kaikista muista kemian kursseista, paitsi huomenna alkavasta neljännestä. Ärsyttävän turhauttavaa lukea jostain galvaanisista kennoista ja elektrolyyttisistä erottelumenetelmistä, kun muistan, ettei Galenos-aikoina edes tarvittu koko neloskurssia. Pahinta on se, että galvaanisen kennon suolasiltoja sun muita kysellään yo-kokeessa lähes joka toinen vuosi, eli se olisi oikeasti hyvä osata... No, ei auta valittaa. Huomenna olisi tarkoitus opiskella kolmasosa koko kirjasta taas.

  Niin, huominen. Tulen täysi-ikäiseksi, mutten aikuiseksi. Peppipitkätossusyndrooma. :') Synttäripäivä menee a) teoriakokeessa b) kemian parissa c) poliisiasemalla järjestyksenvalvojalupien kanssa ja d) suunnistamassa. Kyllä siinä sitten juhlistamista jo onkin?



Palautusjuoma sisältää hiilareita, proteiineja sekä kreatiinia.


  Tarkimmat lukijat ehkä jo huomasivatkin, että elän elämästäni puolet tuolla salilla. :') Jumppaan tällä hetkellä kaksijakoisella ohjelmalla neljästi viikossa, mutta se on vain väliaikaista. Syksyllä joskus dieetin alkaessa vaihtuu kolmijakoinen ohjelma, jolloinka viikkoon tulee a) kolme salitreeniä (rintaolkapääojentaja, selkähauis, jalatvatsat) b) yksi funktionaalinen treeni (yhdistelmä aerobista ja anaerobista painoharjoittelua) ja c) kaksi puhdasta aerobista treeniä (lenkki, uinti, pyöräily jne.). Tällä hetkellä pakkaus koostuu neljästä salista ja kahdesta aerobisesta.


VIIKON TREENIT
ma - suunnistus 1h30min
ti - kuntosali (rintaolatselkä) 1h
ke - lepo
to - kuntosali (jalatkädet) 1h
pe - juoksutreenejä (2,4km matkahölkkä, 1km juoksu, 2x100m juoksu, 60m juoksu) ja kuntopiiri 55min
la - kuntosali (rintaolatselkä) 1h
su - kuntosali (jalatkädet) 1h

Tässä tekstissä tuli kirjoitettua kyllä pelkkää lorem ipsumia, paljon kirjaimia ilman mitään järkevää sanottavaa.
Kysymys kuuluu, kiinnostaisiko ketään kuulla musiikkiharrastuksestani? Voisin ehkäpä jopa postata jonkin pienen videon.
Tsemppiä kaikille omiin haasteisiinne!

maanantai 16. heinäkuuta 2012

Jos metsään haluat mennä nyt...


Hyi. Ei muuta sanottavaa tämän päivän suunnistuksesta. Suuri osa koko alueesta oli korkeakasvustoista ja/tai suota, minkä lisäksi koko päivän (ja viime viikon) satoi vettä. Hyvästä varustuksesta huolimatta oli aika kohtalaisen märkä fiilis, kun kotimatkalle vihdoin puolentoista tunnin pinkomisen jälkeen päästiin. Muun muassa saappaat oli puoliväliin täynnä vettä, ja olinkin jo ihan varma, etteivät ne edes irtoa jalasta.. :') Sen ne kuitenkin onneksi tekivät.


... sä takuulla yllätyt.

Ensi viikolla olisi rastit omalla paikkakunnalla, täytynee mennä syntymäpäivien kunniaksi sinne taas rämpimään. Ainakin, jos sää olisi edes prosentin parempi... Paska treeni, mutta tulipahan tehtyä! :')

Kemian kolmas kurssi tuli avattua tänään ja ekat kaksi kappaletta koluttua läpi. Stoikioisometrian reaktiosarjat ovat aina olleet fobiani kemian suhteen, kauheasti kaikkea huomioonotettavaa ynnä muuta. Vähän kuin vitoskurssin heikon hapon reaktiotaulukot - muistelen ja odotan kauhulla. Plussaa näissä stoikioisometrian tehtävissä on se, että niistä on helppo löytää lääketieteellisiä sovellutuksia, kuten esimerkiksi erilaiset mahahapon neutralointireaktiot ynnä muut. Puoliväli häämöttää, tosin vaikeimmat kurssit vielä edessä.

Kuuluisa kirjasto, jossa istun ihmettelemässä kemiaa.


VIIME VIIKON TREENIT
ma - palauttava kävelylenkki 51min
ti - kuntosali (rintaolatselkä) 1h
ke - lepo
to - kuntosali (jalatkädet) 1h
pe - pyöräily 52min
la - kuntosali (rintaolatselkä) 1h
su - kuntosali (jalatkädet) 1h

Aerobiset treenit olivat siis suhteessa hieman kevyemmät, mutta tämä maanantai kyllä korvaa sen... hyh.

torstai 12. heinäkuuta 2012

Varokaa heikkoja sidoksia!

Joitain laskuja tai niiden alkuja. Älkää ihmetelkö merkintöjä tai niiden vajaavaisuutta, en ole jaksanut kirjoittaa kaikkea täydellisesti tai olen tehnyt ne puoliksi päässä.

Otsikon teksti tuntui olevan koko ke2 tärkein pointti. Tai sitä ainakin nauroin eniten, kun tuollainen "ohje" siellä annettiin vierellään kuva heikoista jäistä. :') Kurssi on nyt takana ja ihan ok tuntui sujuvan. Neljässä päivässä tuli sekin taputeltua, mutta saapi nähdä miten käy noiden 3-5 kurssien kanssa.



Keskiviikon lukuja ja kaavoja Turun kirjastosta.

Lupasin kirjoitella näistä mun ruokailuasioistanikin vähän, ja ajattelin tämän postauksen olevan sille hyvä. Kuten taisinkin mainita, nyt eletään ns. massakautta, jolloinka on tarkoituksena treenata salilla kovaa ja yrittää saada kehoon massaa. Omassa tapauksessani paino saattaa nousta tämän kauden (kesto n. 3-4kk) aikana 10-14 kiloa, eli noin kilo viikossa, ehkä vähän alle. En nyt sitten tiedä, en laskisi itseäni millään tasolla kehonrakentajaksi, vaikka tämä tapa onkin vahvasti kehonrakentajien käytössä. Ehkä tämä on omalla kohdallani vain lihasten vahvistamista, joka sitten onnistuu paremmin näin plussakaloreilla. Syötyä tulee päivittäin viisi ateriaa + palautusjuoma salipäivinä, kaloreita tuleepi 3000-3200kcal.


Syön pääasiassa kyllä pelkkää puhdasta kotiruokaa, mutta näinä Turku-päivinä (1-3/viikko) tulee käytyä ravintoloissa syömässä. Niissäkin tilaan yleensä mahdollisimman terveellistä ruokaa niin pitkälle kuin se nyt on mahdollista. :') Kuvan annos on Premium Burger Turun Amarillosta. Sämpylät ovat täysjyväleipää ja juomana on maitoa (♥). Nuo purkkikastikkeet ja ketsupit jäi oikeastaan syömättä, kun leipien välistä löytyi sen verran paljon kastiketta jo itsessään. Aterian terveellisyys ei kuitenkaan ole mitään huippuluokkaa ranskalaisineen ja rasvaisine pihveineen, mutta näin plussakaloreilla ollessa satunnainen mättöruoka on vain aineenvaihdunnalle hyvä juttu; ei ehdi tottua mihinkään tiettyyn.

Kuvassa uusi 4kg säkki Fitnesstukulta.

Sain Turussa myös lopulta luettua tuon Bios 5 loppuun. Blogin nimikkotehtävä, lähes ainakin!

Ei kai siinä sen kummempaa minun syömisistäni. Jos haluaa tarkemmin tietää, mitä syön ja milloin, kysykää. Pääasiassa itse teen omat ruokavalioni, sillä koen itse nyt tietäväni mitä tarvitsen. Tuon dieettiruokavalion tulen ostamaan tosiaan Jari "Bull" Mentulalta syksyllä, sillä ei tunnu vielä omat rahkeet riittävän täydelliseen kiristelyruokavalioon. 

sunnuntai 8. heinäkuuta 2012

Ruisrock


Väsynyttä sunnuntaita kaikille! :)

Viikonloppu tuli vietettyä Ruisrockin merkeissä - ihanaa, eikö totta? Satuin vain olemaan siellä töissä, pe ja la yhteensä 17 tuntia. Toimin festareilla ensiavussa päivystämässä Punaisella Ristillä.



Nightwishin stageright. 



Kiirettä piti (varsinkin lauantaina), mutta niin oli Ruisrockilta myös odotettavissa. Sen tarkempia detaljeita en tahdo enkä saa kertoa, mutta hyvä fiilis jäi päivystyksestä kokonaisuudessaan.
Kuvia Ruisrockista löytyy täältä. Ristiläisiä löytyy kyllä, mutta itse en onneksi osunut kuvaajan haukansilmään tällä kertaa. Pari omaotettua kuvaa löytyy, mutta laatu on -6.


Tältä näytti kemian ykköskurssin kirja torstai-iltapäivänä joskus kello neljäntoista jälkeen. Todennäköisesti viimeistä kertaa tuli suljettua tuo kirja, eikä kyllä haittaa. Kertauskurssilla luetaan ABI Kemiaa ja keväällä sitten jonkun (minkä?) valmennuskurssifirman itseopiskelumateriaaleja. Maanantaina avautuu kemia kaksi siinä parturin ja lounaan jälkeen. Aika ristiriitaiset odotukset, sillä muistan ke2 olleen jotenkin epäselvä ja haastava orbitaali- ja hybridisaatioasioineen. Toisaalta taas muistan asioiden selkeytyneen loppua kohden, ja näin kerratessa toivonkin osaavani jo paremmin. Siitä kuitenkin lisää sitten joskus ensi viikolla. :)


VIIKON TREENIT
ma - suunnistus 1h15min
ti - kuntosali (rintaolatselkä) 1h
ke - lepo
to - kuntosali (jalatkädet) 1h
pe - pk-lenkki 51min
la - kuntosali (rintaolatselkä) 1h
su - kuntosali (jalatkädet) 1h


Ruokavaliostani ja yleisesti treenaamisestani kirjoittelen ehkä ensi viikolla, ehkä myöhemmin. Tällä hetkellä kuitenkin tulee syötyä yli kulutuksen, eli kasvamassa ollaan. Syksyllä olisi tarkoitus ostaa Mentulan Bullilta dieettiohjelma, mutta ei siitä vielä sen enempää.


Tätä tekstiä kirjoittaessani blogilla on jo 825 lukukertaa, mikä on aivan huikea määrä suhteessa siihen, että olen julkaissut varsinaisesti vasta yhden (nyt kaksi) blogikirjoituksen. Lukijoitakin on jo hurjat kahdeksan, ja tiedän useita anonyymeja lukijoita. Kiitos kaikille, joita jaksaa kiinnostaa! Kyselkää ihmeessä, jos tulee kysyttävää! Kuten EPOllekin aiemmassa postauksessa kirjoitin, vertaistuki on parasta. Tsemppiä hurjasti kaikille, jotka yrittävät tsemppailla opiskelun, kuntoilun, ruuan tai minkä tahansa muun parissa, life is nothing but decisions!

maanantai 2. heinäkuuta 2012

Kemiaa ja Paavo Nurmea

 Heippa ja tervetuloa virallisesti nyt lukemaan blogiani! :)

  Ensimmäinen päivä kemian lukuja on nyt takana. Aloiteltua tuli luonnollisesti ykköskurssista, josta sivuja on nyt takana noin 60. Taiteiltiin kaverin kanssa paikallisessa kirjastossa yhteensä lähes neljä tuntia vuorotellen tehtäviä joka kappaleesta, toisista enemmän ja toisista vähemmän. Ruokatauko oli puolenvälin paikkeilla. Käytännössä yhtäkään laskua ei vielä tullut vastaan (ellei yksinkertaisia elektronegatiivisuuden erotuksia oteta huomioon), mutta koko huomenna alkava kappale 4 onkin pelkkää laskemista. Onneksi tosin tämän vaiheen laskut ovat vielä niin peruskauraa, että ongelmia ei pitäisi olla perus n = m/M ym. kaavojen kanssa.
Huomenna jatkuu laskujen merkeissä ajotuntien ja SPR-hommien jälkeen ehkä hieman kevyemmin Turun kirjastossa. Pyrin selviämään jokaisesta kurssista aina max kuudella päivällä, mutta tätä tahtia kurssiin menisi noin kaksi ja puoli päivää. :D Varaa hidastella vähän siis on. Tietysti asiat hieman myös loppua kohden vaikenevat, eikä esim. nelos- ja vitoskurssit todellakaan suju näin vetreästi kaikkine kummallisuuksineen.


Kurssikirjat, söpö kertausvihko, MAOL, aurinkolasit, penaalit ja opiskelukaverini

  Lauantaina tuli juostua Paavo Nurmi Marathon -tapahtumassa 10km matka. Olen tosiaan nykyisin panostanut enemmän tuohon painojen kolisteluun salilla, mutta aerobinen harjoittelu (mm. lenkkeily, maastojuoksu, suunnistus, uinti, pyöräily) kuuluvat 2-3 kertaa myös viikko-ohjelmaani. Juoksusää oli lauantaina ihan mahtava: lämpö vajaa 20 astetta, toisinaan minuutinmittaisia sadekuuroja, auringonpaiste vähäistä. Säästä ei siis voi huonoa juoksutulosta syyttää... Aikaa meni jonkun verran päälle tunti, sillä alku tuli lähdettyä hirmu hitaasti. Loppumatkasta oli kyllä mukava kiristää tahtia ja ohittaa kymmeniä osallistujia, mutta ei se paljoa sitten enää ajassa auttanut.


Ennen juoksua. Lahkeet tuli kyllä käärittyä vielä ylös ennen starttia, mikä olikin juoksun paras päätös.

  Ei siinä mitään, kivaa oli. Sovittiin jo samaisen treeni- ja opiskelukaverini kanssa, että Ruissalojuoksut kutsuvat syyskuussa. Myllyn pyöräilystä ei tultu vielä mihinkään tulokseen, mutta harkinnassa on. Lisäksi ensi keväänä olisi tarkoitus ennen armeijaa juosta puolikas maraton ja osallistua toukokuussa Vantaan Extreme runille. Urheilutapahtumat ovat kyllä sellainen asia, mitä ehdottomasti suosittelen!! Kohottaa motivaatiota.

  Nyt olisi lähtö suunnistamaan viikkorasteille, saa nähdä miten käy. Vierivä kivi ei sammaloidu..!